1399-07-30 08:22
930
0
71141
به قلم مجتبی لشکربلوکی؛

مومو و وظیفه والدین برای محافظت از فرزندان در برابر آن

مومو در ایران فقط به شکل یک اکانت در پیام رسان واتساپ فعال بوده که به نام مومو و عکس آن مجسمه که به گروه ها و اکانت افراد در واتساپ پیام داده و با رویت پیام توسط مخاطب شروع به ارسال پیام های خشونت بار و وحشتناک به آنان می نماید و آنان را تهدید به اقدامات نامعقولی می کند که اگر انجام ندهد یک تهدید می کند (شبیه بازی نهنگ آبی).

به گزارش گلستان ما، فیس‌بوک، یک سرویس شبکه اجتماعی برخط (آنلاین) است که در ۴ فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط مارک زاکربرگ ایجاد گردید که یکی از چالش های بوجود آمده در گروه های آن چالشی بود به نام مومو؛ مومو یک عروسک در افسانه‌های ژاپنی است.

 

این عروسک یک موجود وحشتناک و پرنده است که طبق افسانه‌ها ژاپنی، گاهی اوقات اقدام به دزدیدن بچه‌ها نیز می‌کرد. 

 

تصویر فعلی آن عکس عروسک ژاپنی از مجموعه آثار عروسک‌های نمایشگاه توکیو ژاپن است که قسمت‌هایی از آن بریده شده و تنها تصویر صورت زشت آن، در پروفایل قرار داده شده است.

چالش مومو تنها با یک پیام آغاز خواهد شد و فرستنده پیام نمی‌تواند پایانی برای آن در نظر بگیرد.

این چالش با ارسال پیام از مومو یا به مومو آغاز می‌شود و پس از آن پیام‌های تهدید آمیز، خشونت بار و وحشتناک به کاربر ارسال می‌گردد.

این بازی ابتدا از آرژانتین آغاز و سپس تا ایالات متحده، آلمان، فرانسه و دیگر کشور‌ها گسترش یافت .

با گسترش شبکه های اجتماعی مجازی تلفن همراهی این چالش از فیس بوک به واتساپ که مالک آن نیز مالک فیس بوک است تغییر مکان داد.

این بازی در ایران موجود نمی باشد

در حال حاضر فقط به شکل یک اکانت در پیام رسان واتساپ فعال بوده که به نام مومو و عکس آن مجسمه از صورت آن ( یک دختر بسیار زشت با چشمان از حدقه بیرون زده همراه با یک خنده جوکر مانند ) است که به گروه ها و اکانت افراد در واتساپ پیام داده و با رویت پیام توسط مخاطب شروع به ارسال پیام های خشونت بار و وحشتناک به آنان می نماید و آنان را تهدید به اقدامات نامعقولی می کند که اگر انجام ندهد یک تهدید می کند (شبیه بازی نهنگ آبی).

اما نکته قابل توجه این است که ؛ این چالش و چالش‌های شبیه آن یک حقه‌اند و اصلاً وجود خارجی ندارند و در دنیای واقعی هیچ اقدامی نمی توانند انجام دهند و پیام های تهدید آمیز آن فیک و تقلبی می باشد .

افرادی که معمولاً دارای مشکلات روحی هستند، به شوخی یا برای آزار کودکان با عکس مومو  اقدام به ارسال پیام می‌ کنند و مرکز یا شخص خاصی در پشت آن نیست .

توصیه به والدین :

محدودیت ساعتی برای فرزندان به شرط انجام کارهای شخصی و تکالیفش تعیین نمائید.

همراه آنان در فضای مجازی باشید (نظارت غیر مستقیم)

اطلاعات خود را از فضای مجازی و سواد رسانه ای بالا ببرید

برای آموزش کودکانتان از شبکه شاد ( شبکه آموزشی دانش آموزی ) استفاده نمائید.

حدالامکان از شبکه های اجتماعی خارجی استفاده ننمائید .

بی جهت به برخی موارد التهاب ندهید و فرزند خود را هم دچار استرس ننمائید .

نکته :

خبر فوت کودک ۱۱ ساله خوزستانی به خاطر چالش مومو که بر سر زبان‌ها افتاد به علت ایست قلبی بوده که ایشان بیماری قلبی داشته و بخاطر استفاده کنترل نشده و بی محابا از فضای سایبر و ایجاد هیجان کاذب موجود در فضای مجازی ایست قلبی و فوت نموده که ربطی به چالش مومو ندارد .

مجتبی لشکربلوکی؛ کارشناس سواد رسانه ای

انتهای پیام/

 

 

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.